تجارب لگنا در فلوید آرت
اگرمیزان آشنایی شما با هنر چوب و رزین اپوکسی کم است . مقاله زیر نگاهی اجمالی به تمام موارد مطرح در این هنر دارد . لذا توصیه میکنیم آنرا مطالعه فرمائید .
((((((((مقاله آموزش کار با چوب و رزین اپوکسی )))))))
مقاله فلوید آرت چیست ؟ خوشبختانه مورد توجه علاقمندان قرار گرفته است . گوگل هم آنرا در سطر اول صفحه اول معرفی میکند . بدینوسیله تشکر خود را اعلام میدارم .
قصد ویرایش و به روزرسانی مقاله مذکور را داشتم ، ولی ترجیح دادم در تکمیل آن اقدام به انتشار مقاله جدیدی نمایم .
به موازات فعالیتهای آموزش چوب و رزین ، در فرصتهای دست داده ، تکنیکهای مختلف فلوید آرت را انجام داده ام .
بسیاری از این کارها ، در حضور هنرجویان و حین آموزش ساخته شده اند .
لذا به این نتیجه رسیدم که همین کارها را مبنای مطالب مقاله جدید کنم .
مقاله را تجارب لگنا در فلوید آرت نامیدم .
امید است چون سایر مقالات لگنا ، مورد توجه و عنایت علاقمندان واقع شود .
فلوید آرت
چون مفهوم فلوید آرت را در مقاله جداگانه ایی مورد بررسی قرار داده ایم .
تجارب لگنا در فلوید آرت ، همانگونه که از نامش پیداست ، بیان تجارب عملی ، در ساخت تابلو های مختلف ، با تکنیک فلوید آرت میباشد .
لذا توصیه میکنم ابتدا مقاله فلوید آرت چیست ؟ را مطالعه فرمائید .
تمام تکنیکهای چوب و رزین مهم هستند ، ولی فلوید آرت به لحاظ ویژگیهایی که دارد ، از اهمیت بیشتری برخوردار است .
زیرا تمام نکات تکنیکی در ساخت قطعات چوب و رزین در آن وجود دارند .
به همین علت توصیه من به هنرجویان متقاضی فراگیری فلوید آرت این هست . که ابتدا باید
آموزشهای ابتدایی و پیشرفته چوب و رزین را طی کنند .
ساختن چندین قطعه زیورآلات و قطعات کوچک بدون نقص باعث میشوند .
برای ورود به عرصه فلوید آرت ، آمادگی لازم را کسب نمائید .
ممکن است برخی با این نظر موافق نباشند .
ولی این حاصل تجارب بنده در ساخت قطعات مختلف و آموزش هنرجویان متعدد است .
اخیرآ عده ایی برای کسب درآمد بیشتر ، شعارهای تبلیغاتی زیر را بکار میبرند.
نیاز نیست نقاشی بلد باشید .
با اندکی سرمایه ، کسب و کار پر درآمد ، راه اندازی کنید .
با چوبهای دورانداختنی صاحب کسب و کار پولساز شوید .
اگر کسی که توانایی تزریق آمپول عضلانی را فرا گرفته ، بپذیریم پزشک است . حق با کسانی
خواهد بود که این شعارها را تبلیغ میکنند .
همه انسانها قدرت و توانایی یادگیری و کسب مهارت های مختلف را دارند .
هیچ هنرمند و متخصصی ، تافته جدا بافته نیستند .
فقط تفاوت در آموزش ، تمرین و پشتکار میباشد .
سه واژه آموزش ، تمرین و پشتکار مستلزم انگیزه و تمایل درونیست .
سه واژه مذکور اکتسابی هستند . ولی انگیزه و تمایل ذاتی میباشند .
این اصول در تمام علوم و فنون کشف شده و نشده ثابت و خدشه ناپذیر هستند .
پس ابتدا خود را بشناسید و درون خود را بکاوید ، سپس به سمت فراگیری یک علم ، هنر و تخصص بروید .
شما ممکنه نقاش یا هنرمند نشوید ، ولی قطعا جایگاه با ارزشی در رشته و فنون دیگر دارید .
آنرا کشف کنید .!!!
قبل از هرگونه حرکت و هزینه کردنی . از روی چشم و هم چشمی ، تحت تاثیر تبلیغات ، جلب رضایت
اطرافیان و رویای پول دار شدن ، مواظب باشید اشتباه نروید .
چون به جایی نمی رسید و فرصت بهترین شدن در کار و رشته مورد علاقه تان را برای سالها یا همیشه از دست میدهید .
فراگیری هنر چوب و رزین اپوکسی ، هزینه قابل توجهی ، به سبد هزینه های زندگیتان اضافه مینماید .
البته این موضوع بازدانده نیست ، در صورتیکه با برنامه ریزی قدم بردارید .
اگر انگیزه لازم را در خود شناختید ، هیچ مانعی نباید سد راه شما باشد .
برای آموزش با کیفیت هزینه کنید . و وقت و زمان کافی برای تمرین ، تمرین و تمرین !!!! اختصاص دهید .
در این خصوص به شما اطمینان میدهم . اگر انگیزه لازم را دارید ، روز به روز علاقمندتر ، و با صرف
وقت بیشتر ، ادامه خواهید داد .
بقول ظریفی : شما معتاد میشوید .ولی من میگویم شما عاشق میشوید .
چرا داشتن ،تجربه ساخت قطعات کوچک چوب و رزین اپوکسی لازم است ؟
۱- طی کردن آموزش ابتدایی و ساخت قطعات کوچک شناخت شما را از مواد مختلف نظیر رزین و
هاردنر ، انواع رنگها ، انواع چوبها ، قالبهای سیلیکونی و امثالهم بالا می برد .
۲- با عملیات حباب گیری ، ترکیب رنگها در رزین ، ساخت قالب ، استفاده از چوبها در رزین ، عملیات
برش چوب و رزین ، ساب زدن و پرداخت سطوح ، پولیش و صیقلی کردن نهایی کار ، آشنا و ورزیده
خواهید شد .
۳- همچنین با ابزار ، وسایل و امکانات آشنا میشوید . روشهای تهیه و بکارگیری و هزینه آنها نیز
برایتان روشن میگردند .
۴- شناخت و انتخاب یکی از زمینه های هنر و چوب و رزین ، بعنوان محور فعالیتهای آینده تان .
۵- تمرکز روی زمینه انتخابی ، از جمله : ساخت زیورآلات مشخص ، ساخت سینی و وسایل
مشابه ، ساخت تابلو های دیواری ، ساخت انواع میزهای چوب و رزین ، فعالیت آموزشی و فروش
مواد و متریال .
نقد و بررسی کارهای لگنا
با داشتن تجربه ساخت زیورآلات و قطعات مختلفی با چوب و رزین ، حتی فروش و کسب درآمد از
آنها ، اقدام به ساخت اولین تابلو فلوید آرت کردم .
این تابلو ابعادش ۱۷ در ۱۴ سانتیمتر بود . علی رغم اینکه از ساختنش خوشحال بودم . ولی در
مقایسه با نمونه های موجود در اینترنت برایم راضی کننده نبود .
البته با تمام ایراداتی که به آن وارد است . دوستش دارم و حفظش کرده ام .
بعنوان اولین تصویر ، تجارب لگنا در فلوید آرت ، آنرا مشاهده میکنید .
این تابلو باعث شد فروتنانه بدنبال علت و اصلاح نواقص بروم .
قریب به شش ماه فقط مطالعه ، تحقیق و تمرین کردم .
با اغلب فعالین این هنر ، در داخل کشور و بسیاری در نقاط مختلف دنیا آشنا شدم .
تا جائیکه مقدور باشد ، تمام آثار فعالان داخل و خارج از کشور را رصد میکنم .
خوشبختانه کارهای بسیار زیبا و ارزشمندی ساخته میشود .
کسانی با ابتکار و خلاقیت تکنیکهای جدیدی ارائه میدهند .
در گذشته کاربردهای رزین اپوکسی یا چوب و رزین محدود به زیورآلات و ساخت چند مدل میز بود
امروز ساخت زیورآلات و تولید انواع میز بابهره گیری از تکنیکهای مدرن و ابتکارات جدید دچار
تحولی عظیم در سطح جهان شده است .
کاربردهای جدید ، عرضه رنگهای متنوع و مرغوب ، از هم مهمتر اقبال عمومی ، آینده روشنی
برای هنر چوب و رزین اپوکسی را نوید میدهند .
نتایج بررسی اولین تابلو فلوید آرت لگنا
دلایل افت کیفیت این تابلو عبارتند از :
۱- کیفیت پائین مواد بکار رفته .
۲- مناسب نبودن غلظت مواد .
۳- اشکال در روش انتقال مواد روی سطح کار .
۴- دمای پائین محیط کار
۱- کیفیت پائین مواد بکار رفته .
در آنزمان عرضه مواد رزینی و رنگهای مربوطه گستردگی و تنوع امروز را نداشتند .
فروشندگان محدود بودند . اغلب فعالان سنتی در بازار رنگ و رزین ، در کنار سایر اجناسشان برخی از
این مواد را عرضه میکردند .
رزین پلی استر و چند رنگ محدود مانند جوهر رنگ ، خمیر رنگ و پودر رنگ با تنوع رنگی انگشت
شمار عمده موادی بودند . که با این هنر وجوه اشتراک داشتند .
البته بودند شرکتها و تیمهای علمی ، که اشراف کامل به انواع متریال بخصوص رزین اپوکسی
داشتند . ولی دسترسی به آنها به راحتی امروز نبود .
رزین اپوکسی شناخته شده بود . و بعلت مصارف متعددی که در صنایع مختلف داشت . تجار و
بازرگانان زیادی در تهیه و عرضه آن فعال بودند .
ولی این فعالیتها مواردی بجز هنر چوب و رزین اپوکسی بودند .
آشنایی جامعه ایران با این هنر ، باعث ایجاد تقاضای روز افزون برای رزین اپوکسی و رنگهای سازگار
با آن گردید .
چون در مقاله تهیه رزین اپوکسی ، هاردنر و رنگهای مرتبط ، مفصل به این موضوع پرداخته ایم .
لذا در ادامه این نوشتار فقط جنبه عملی تکنیک فلوید آرت را مورد بررسی قرار میدهیم .
چگونه یک تابلو فلوید آرت زیبا بسازیم ؟
فرض بر این است که شما ساخت قطعات چوب و رزین را آموخته و چندین قطعه بدون نقص هم ساخته اید .!
اگر چنین نیست لطفا خود را تا آن مرحله برسانید ، سپس موضوع این قسمت از مقاله را ادامه دهید . (
در بالا علت این امر را مفصل توضیح داده ام) .
قبل از هر چیز ، باید از ابتدا مشخص کنید . قصد ساختن تابلو اکریلیک دارید یا اپوکسی .
ما ابتدا به مورد اپوکسی می پردازیم ، متعاقبا بحث اکریلیک را شرح خواهیم داد .
فلوید آرت اپوکسی
سطحی که انتخاب میکنید از نظر جنس ، ابعاد و نوع تابلو ، تفاوت آنچنانی ندارند .
نکته مهم ، تراز بودن سطح افقی کار شماست .
همچنین عاری از هر گونه چربی حتی اثر انگشت .! (در این خصوص تاکید میکنم سطح کار را قبل از
ریختن رزین با یک ماده مخصوص شستشو و یا آستون کاملا تمیز کنید )
مشابه ساخت قطعات چوب و رزین ، فقط کنار میز محل کارتان هر آنچه که لازم هست ، متناسب
و بر اساس طرحی که تصمیم به اجرا دارید ، قرار دهید .
رنگ ، مواد و وسایل اضافی را از روی میز محل کارتان بر دارید .
برای درک بهترمطلب ، ساخت یک تابلو را عنوان موضوع قرار میدهیم .
ضمن تشریح مراحل و نحوه ساخت ، نکات ضروری و مهم را با توضیحات بیشتر مطرح میکنم .
در ضمن اگر از نام تابلو استفاده میکنم . تابلو را سمبل هر سطحی قرار میدهم .
این سطح میتواند روی یک میز ، روی کابینت زمینی آشپزخانه و یا هرسطح دیگری باشد .
حتی سطوح عمودی ، در صورت امکان جابجایی میتوانند ، بصورت افقی روی میز کار قرار گیرند .
پس از خشک و تکمیل شدن ، روی محل خود بصورت عمودی نصب شوند .
اجرای یک کار ( ساخت یک تابلو )
مواد و وسائل لازم برای اجرای کار دو دسته اند . دسته اول را مواد ، وسائل و شرایط عمومی ، و دسته
دوم را موارد اختصاصی نامگذای میکنیم .
دسته اول ( مواد ،وسائل و شرایط عمومی )
برای مواد و وسائل فقط به ذکر نام آنها اکتفاء میکنیم .
فندک یا تورچ ـ دستکش لاتکس ـ چند لیوان مقوایی ـ چوب بستنی ـ خلال دندان چوبی
.سشوار ـ تراز بنایی ـ ترازوی دیجیتال ـ سفره یکبار مصرف ـ دستمال کاغذی .
شرایط عمومی
ـ ابتدا دمای محیط محل کارتان را چک کنید . اگر در فصول گرم سال یا مناطق گرمسیری هستید ، دمای محیط مناسب است .
ولی اگر در فصول سرد یا مناطق سردسیر هستید ، با استفاده از وسایل گرما ساز دما را به بالای ۲۵ درجه سانتیگراد برسانید .
از طرفی دمای گرم باید معقول باشد . که با آرامش و عرق نکردن ، بتوانید کار کنید .
اگر در چنین شرایطی بودید . محیط را با وسایل سرما ساز به حدود ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم نمائید .
اطراف میز کارتان خلوت باشد . که جای مانور در اطراف تابلو را داشته باشید .
محیط کارتان از تهویه لازم برخوردار باشد .
در مقاله آموزش کار با چوب و رزین اپوکسی ، جزئیات موارد مربوط به دسته اول را شرح داده ایم .
دسته دوم ( موارد اختصاصی )
موارد اختصاصی شامل : مقادیر رزین اپوکسی و هاردنر به اضافه انواع رنگهای فلوید آرت میباشند .
در بررسی هر تابلو ، دیگر موارد دسته اول را ذکر نمی کنیم .
به دسته دوم ، فقط با بررسی مقادیر ، رزین اپوکسی و انواع رنگهای فلوید آرت ، تحت عنوان مواد
لازم ، اشاره خواهیم کرد .
اجرای تابلو موج دریا
مواد لازم :
قبل از توضیح مواد لازم ، چگونگی تعیین و محاسبه مقادیر رنگهای فلوید آرت ، از اهمیت بسیار
زیادی برخوردار است . لذا ابتد آنرا مورد بررسی قرار میدهیم .
محاسبه مقادیر رنگهای فلوید آرت
با یک فرمول ساده ریاضی ، مقادیر رنگهای لازم را محاسبه می کنیم .
کافیست ، طول ، عرض و ارتفاع را در یکدیگر ضرب کنید . تا حجم بدست آید .
منظور از طول و عرض ، ابعاد تابلو یا سطح کار ، مورد نظر میباشند .
حاصلضرب این دو عدد ، مساحت کار ، را مشخص میسازد .
ارتفاع ، نکته بسیار مهمی است . که باید با دقت انجام شود .
اگر تکنیک فلوید آرت روی سطوحی چون تابلو ، کابینت آشپزخانه یا روی میزها ، انجام شود .
مقدار ضخامت رنگ اپوکسی ، که سطح کار را پوشانده است ، ارتفاع منظور میگردد .
در مورد میزهای رزینی یا چوب و رزین ، اندازه عمق داخل قالب را ارتفاع محاسبه میکنیم .
برای سهولت و جلو گیری از هر اشتباهی ، واحد را سانتیمتر بگیرید .
تا حاصلضرب سانتیمتر مکعب گردد .
چون وزن مخصوص رزین اپوکسی ، کمی بیشر از آب است ، از آن چشم پوشی میکنیم .
در نتیجه آنرا معادل آب ( یک گرم ) فرض مینمائیم .
بعنوان مثال :
شما یک مکعب مربع دارید ، که طول هر ضلعش ۱۰ سانتیمتر است .
حجم این مکعب معادل ۱۰۰۰ سانتیمتر مکعب میشود ، که معادل یک لیتر یا ۱۰۰۰ سی سی
است .
اگر مکعب فوق را بخواهیم با آب پر کنیم . ما به یک کیلو گرم آب نیاز خواهیم داشت .
با توضیح فوق به مواد لازم ، برای تابلو موج دریا می پردازیم :
صفحه ایی از ام دی اف ، به شکل مربع که طول هر ضلعش ۲۰ سانتیمتر میباشد .
سطح کار ما را تشکیل داده است . تصمیم داریم روی این سطح ، طرحی از موج دریا به ضخامت ۲
میلیمتر اجرا کنیم .
مواد لازم شامل :
۱- رزین اپوکسی ۸۰ گرم .
۲- هاردنر ۴۰ گرم
۳- رنگ خمیری به رنگ آبی تیره
۴- رنگ خمیری به رنگ آبی روشن
۵- رنگ خمیری به رنگ سفید
نکته مهم : در محاسبه مقدار رزین ، ضخامت در نظر گرفته شده ، را یک میلیمتر بیشتر منظور کنید .
تا جوابگوی مقادیر ریزش باشند .
مورد دیگر مقادیر وزنی رنگها چون بسیار کم هستند . عددی ذکر نمی کنیم ، ولی ۲ تا ۳ درصد وزن
مجموع رزین اپوکسی و هاردنر میباشند .
ساخت و آماده سازی رنگها
با ترازوی دیجیتال اقدام به توزین ۸۰ گرم رزین و ۴۰ گرم هاردنر مینمائیم .
پس از ترکیب ، ۱۲۰ گرم مایع یکنواخت داریم .
آنرا در سه لیوان به نسبت مساوی تقسیم کرده ، به هر لیوان مقداری از هر رنگ را با نوک چوب
بستنی اضافه مینمائیم .
در نتیجه ، شما سه لیوان حاوی رنگهای آبی تیره ، آبی روشن و سفید دارید . که از تقسیم ۱۲۰
گرم رزین و هاردنری که ترکیب کردید ، بدست آمده است .
در ضمن به موجب ، تجارب لگنا در فلوید آرت ، پیشنهاد میکنیم ، برخی رنگها را ابتدا در هاردنر
مخلوط کنید . سپس رزین اپوکسی را اضافه نمائید .
این روش دو مزیت دارد :
یک مزیت این هست ، که فرصت شما برای انجام کار افزایش مییابد .
مورد دوم صاف کردن رنگهاست . برخی رنگهای خمیری و پودری بعد از ترکیب داری ذرات ریز حل
نشده میباشند ، که سطح کار را زشت میکنند .
میتوانید چنین رنگهایی را ابتدا با هاردنر ترکیب کنید . سپس از یک صافی (گذاشتن تکه ایی جوراب
زنانه روی یک لیوان) عبور دهید .
جانمایی و مقادیر رنگها فقط به طرح و ابتکار شما بستگی دارد .
با چرخاندن تابلو کل سطح را پوشش دهید .
از سشوار هم میتوانید برای حرکت و لغزیدن رنگها روی یکدیگر استفاده کنید.
سیس تابلو را در موقعیت تراز قرار داده و با تورچ یا فندک حبابهای احتمالی را حذف کنید .
عملیات خاتمه یافته است .
کافیست روی کار را بپوشانید تا در مقابل گرد و خاک محافظت شود .
مشاهده کار بعد از گذشت ۲۴ ساعت
زمانیکه عملیات ساخت شما پایان می یابد . کار خیس است .
شما انرا برای خشک شدن به مدت ۲۴ ساعت باید ترک کنید .
احتمال دارد بعد از ۲۴ ساعت ، شاهد ایراد و اشکالاتی شوید .
از جمله :
اختلالاتی در ، شکل کار و چیدمان رنگها مشاهده میشود .
برخی از این اختلالات قابل اغماض هستند .
ولی اگر مشاهده کردید . در نقاطی بیس کار نمایان شده است .
دیگر قابل چشم پوشی نیستند . که در زیر به علل و چگونگی اصلاح آنها می پردازیم .
اصلاح عیوب کار
تراز :
صفحه یا میز کار از تراز خارج شده است .
کار را پس از پایان عملییات ، کاملا ترک نکنید .
در دو ساعت اول ، که کیورینگ تایم است . هر یک ربع تا بیست دقیقه کار را چک کنید .
اگر شاهد کوچکترین تغییر و جابجایی شدید تراز کار را تنظیم کنید .
بدیهیست بعد از ژله ایی شدن ، دیگه کاری نمیتوان کرد .
سعی کنید همواره از یک نوع رزین استفاده کنید . که تجربه عملکرد آنرا داشته باشید .
اگر رزینی را برای اولین بار استفاده میکنید . حتما تایم بگیرید و هر ۵ دقیقه قطرات چکیده شده را
چک کنید تا زمان پخت اولیه برایتان مشخص شود .
شوره :
وجود چیزی شبیه شوره ،روی کار خشک شده مشاهده میکنید .
چنین موردی اغلب در مورد رنگ سفید بعلت استفاده از پودر تیتان نا مرغوب رخ میدهد .
ابتدا با پولیش آنرا اصلاح کنید .
اگر نشد باید ساب زده و مجدد یک لایه نازک رزین شفاف اضافه گردد .
نا صافی و عدم یکنواختی :
روی کار ، نقاط گود و پستی بلندی مشاهده میشود .
علت اول کیفیت پائین رزین اپوکسی مصرفی میباشد .
علت دوم ناشی از تکان ، جابجایی و حرکت دادن کار ، در آستانه ژله ای شدن میباشد .
اگر گودی ها عمیق نباشند و بصورت موجهای ریزی باشند با ساب و پولیش رفع میگردند .
تابلو موج دریا
این تابلو با سه رنگ آبی تیره ، آبی روشن و سفید خمیری ساخته شده است .
تابلو آسمان ابری
این تابلو نیز با سه رنگ آبی تیره ، آبی روشن و سفید خمیری ساخته شده است .
تابلو طلایی
طلا بدلیل قابلیت تورقی که دارد . در ساخت قطعات رزینی نظیر زیورآلات توسط هنرمندان استفاده میگردد .
در فلوید آرت و ژئود نیز آثار چشم نوازی با آن ساخته شده است . از جمله در ساخت میزها ، سطوح کانتر و کابینتهای آشپزخانه و اشیاء و وسایل بسیار دیگر .
برای استفاده در فلوید آرت رزینی کافیست زمانیکه ترکیب رزین و هاردنر شما آماده شد ، ورقهای طلا را اضافه کنید و هم بزنید .
با هم زدن چون ورقها بسیار لطیف و نازک هستند . کاملا خورد شده و اشکال نامنظم زیبایی بوجود میآید .
بعد از خاتمه با تورچ یا فندک حبابهای احتمالی روی سطح را از بین ببرید .
بعد از ۲۴ ساعت زبری و ناصافی مختصری روی سطح کار مشاهده میشود ، که ناشی از خارج شدن ذراتی طلا از داخل رزین میباشند . با یک پولیش سطح کاملا صاف و صیقلی میگردد .
بکار بردن رنگهای مختلف در فلوید آرت :
چون در فلوید آرت رنگها سیال هستند و مرزبندی آنها به سادگی میسر نیست ، (و نیاز به رعایت نکات خاصی دارند ، که بعدا توضیح
خواهم داد ) لذا لازم است .
از ابتدا رنگ غالب و اصلی را مشخص کنید . بدیهیست حجم این رنگ در کار شما از بقیه بیشتر
است
از طرفی توالی اضافه کردن رنگها را به کارتان ، از تیره به روشن اعمال کنید .
چون رنگهای روشن سریع در زیر رنگهای تیره گم میشوند .
بخصوص در چرخش و ایجاد طرح از لغزیدن رنگها روی هم ، مواظب محو شدن رنگهای روشن باشید .
به همین خاطر زیاد وسواس در این مرحله نداشته باشید و یک عمل را چندین بار بخصوص چرخاندن را تکرار نکنید .
چون رنگها قاطی شده و اصولا طرحی که برنامه داشتید بدست نمی آید .
هرچه تعداد رنگها بیشتر باشد ، این به هم ریختگی نیز بیشتر میشود .
البته این قاطی شدن نیز خودش یک تکنیک است و کارهای زیبا و چشم نوازی را باعث میشوند . که به آن متعاقبا میپردازم . ولی
طرح اولیه شما نخواهد شد .!
چگونگی حفظ مرزبندی رنگها در فلویدآرت :
ابتدا کل سطح کار را با رنگ غالب (رنگی که بعنوان رنگ اصلی انتخاب کردید ) پوشش دهید .
سپس رنگ یا رنگهای بعدی را متناسب با سناریویی که برای ساخت یک تابلو برنامه ریزی کرده اید را در نقاط مختلف روی سطح مذکور اضافه کنید .
بعد با فندک یا تورچ روی تمام سطح حرکت کنید تا حبابهای احتمالی هم حذف شوند .
چند دقیقه صبر کنید تا رنگها خودشان را در کنار هم پیدا کنند ( رعایت این نکته مهم است ) .
سپس به آرامی از چند جهت تابلو را بچرخانید یا اینکار را با سشوار و خیلی آرام انجام دهید .
تابلو را در وضعیت تراز رها کنید . البته از مواد ریزشی برای پوشش لبه و ضخامت تابلو استفاده کنید . تمام .
چند نمونه که به این روش اجرا شده را در زیر مشاهده میکنید .
بدون مرز بندی و رنگ غالب :
همانگونه که در بالا اشاره شد . یکی از تکنیکهای فلویدآرت ، طرحهایی میباشد ، که فاقد مرزبندی و رنگ غالب هستند . این
طرحها بصورت برنامه ریزی شده یا اتفاق و اجبار خلق میشوند ، که به هر دو مورد می پردازم .
ـ برنامه ریزی شده ها ، تابلو های زیبایی هستند که هنرمند رنگهای خود را انتخاب و پس از ریختن روی سطح کار ، با چرخش یا
سشوار به طرحی که نظر و تمایلش را جلب میکند میرسد و رهایش میکند تا خشک شود .
ـ برنامه ریزی نشده ها ، این دسته از طرحها و تابلو ها زمانی ساخته میشوند ، که شما با برنامه کاری را شروع می کنید ولی به
هر دلیل چیدمان رنگها از کنترلتان خارج و با وضعیتی مواجه میشوید که رنگها قاطی شده اند .
در این شرایط دو حالت رخ میدهد ، یک حالت اتفاقی طرحی ساخته شده که بسیار چشم نواز و زیباست . بدیهیست قبولش
میکنی و رهایش میکنی تا خشک شود .!
حالت دیگر زمانیست که مشاهده میکنید همه چیز به هم ریخته ، زحمات ، مواد و متریال به هدر رفته است .
در چنین مواردی اگر خونسردی و اعتماد به نفستان را حفظ کنید ، همه چیز درست میشود . این موارد اغلب در طرحهایی که رنگهای
غالب تیره هستند رخ میدهند .
با دستتان که دستکش دارد ، روی سطح را کاملا مالش دهید تا رنگها کلا مخلوط شوند .
در این مرحله شما یک رنگ تیره با هر رنگی که غالب بوده ، خواهید داشت . فندک بگیرید و کار را تراز قرار دهید .
در این مرحله هم دو حالت امکانپذیر است .
یک حالت اضافه کردن چند رنگ روشن در چند نقطه و با چرخش و سشوار یک طرح جدید بسازید .
حالت دیگر با یک کاردک کل رنک روی سطح را به بیرون هدایت کنید و عملا دور بریزید . بعد مجدد با ساختن رنگ غالب
سناریوی اصلی را تکرار نمائید . فقط اینبار با دقت و آرامش .
چند نمونه برنامه ریزی شده :
چند نمونه برنامه ریزی نشده :
رنگ جوهری در فلوید آرت :
رنگ جوهری در بخش زیورآلات یا قطعات شفاف و ترانسپرنت کاربرد فراوان دارد بخصوص در استفاده از چوب در رزین .
اما در فلوید آرت به تنهایی کاربرد ندارد ، بلکه در کنار رنگ خمیری هست که جلوه گر شده و موجب خلق آثار چشم نواز و زیبایی میگردند .!
رنگهای جوهری بدلیل پایه الکل بودنشان ، حین استفاده الکلشان در مجاورت هوا از بین می رود .( می پرد ) این فرایند تاثیراتی
روی رنگهای زیرین و کناری گذاشته و اشکالی ساخته میشود . که اشکال بوجود آمده را اصطلاحآ سلولی و میکروبی مینامیم .
تفکیک و مرزبندی رنگها در فلوید آرت :
در بخشهای بالا مرزبندی رنگها را در سطوح یکپارچه با رنگ غالب توضیح دادم . حال به مرزبندی می پردازم که سطح فاقد
پوشش یکپارچه است ، و پوشش توسط چند رنگ بصورت ردیفی اعمال میشود .
در این بخش نیز برآوردتان از مجموع رزین و هاردنر را محاسبه میکنید . مقادیر ریزش را هم منظور مینمائید سپس
ادامه میدهید .
همچنین در این بخش رنگ جوهری هم اضافه میکنید .از طرفی چون استفاده از رنگهای پودری هم در طرحهای مختلف لازم است . لذا
قبل از ادامه موضوع ، مختصری به رنگهای پودری می پردازم .
رنگهای پودری در فلوید آرت :
در مقاله رنگ چیست لگنا مشروح این رنگها وجود دارد ، در اینجا فقط برای استفاده در فلویدآرت نکاتی را توضیح میدهم .
رنگهای پودری مشابه رنگهای خمیری قدرت پوشش دهی دارند ولی ضعیفتر .
رنگهای جوهری در تمام مقادیر و رنگها خاصیت ترانسپرنتی دارند و فاقد پوشش دهی هستند .
پیگمنتها یا رنگدانه ها که همان رنگهای پودری میباشند .
در مقادیر کم مقداری خاصیت ترانسپرنتی دارند به همین خاطر در ترکیبات لازم است . مقدار بیشتری با رزین قاطی کرد . ( البته
به میزان معقول و مناسب که تجربی بدست می آید . چون میزان کم رنگ و پر رنگتر کردن رنگ مورد نظرتان نیز بستگی به مقدار پودر دارد .)
مقادیر بیش از حد موجب ایجاد کلوخه ، غلظت بالا و ذرات حل نشده و معلق در رزینتان میگردد .
رنگهای خمیری به تنوع رنگهای پودری نیستند . به همین لحاظ دامنه استفاده از پودرها وسیع میاشند .
امروزه نقریبآ تمام طیف رنگها بصورت پودر وجود دارند . مثلا چندین رنگ آبی با شدت و ضعف رنگشان . در انواع معمولی ،
متالیک ، صدفی ، اکلیلی ، شبرنگ ، شب تاب و غیره .
در این بخش نیز بر اساس سناریو و برنامه ایی که دارید . هر آنچه لازم هست را مهیا میسازید . و به رنگها یتان جوهری و
پودری هم می افزائید . ( این به خودتان و طرحتان مربوط است ، که کجا را از خمیر و کجا را از پودر استفاده کنید )
توجه :
برای استفاده از رنگهای جوهری روشها و تکنیکهای فراوانی وجود دارد ، که در حین کار و تمرین ، همچنین ابتکارات و
خلاقیتهای خودتان با آنها آشنا و بکار خواهید برد . در اینجا من فقط دو نکته اساسی را اشاره مینمایم .
قبل از اینکه رنگها را بصورت نواری روی سطح طرحتان بریزید ، مشخص کنید قصد غلتاندن کدام رنگ را روی کدام رنگ دارید .
همان رنگ یا رنگها که مشخص شد . همرنگ جوهری آنرا به ترکیب آن رنگ در حین تقسیم رزینتان به رنگها بیفزائید .
سپس رنگ ها را بصورت نوار هایی کنار هم ، روی سطح کارتان بریزید .
چیدمان که انجام شد ، با نوک انگشت (فرض بر داشتن دستکش است) یا نوک چوب بستنی فواصل و نقاطی که رنگ ندارند را پر کنید .
با استفاده از باد سرد سشوار معمولی نقاط مورد نظرتان را بغلتانید .
در مورد سفید و اکلیلها بهتر است آخرین مرحله بصورت نوارهای باریک در نقاط مورد نظرتان روی کار ریخته و با سشوار هدایتش کنید .
این مرحله را با وسواس طولانی نکنید . بلافاصله رنگ با سشوار حرکت کرد ، و روی جائیکه لازمه قرار گرفت . سشوار را خاموش
کنید و کار را تراز رها نمائید .
نمونه ایی که رنگ جوهری برای غلتاندن با رزین مخلوط و روی همرنگ خمیری خود ریخته شده است
نکنه بعد روشی میباشد ، که با تمرین ، آثار بسیار زیبا و چشم نوازی میتوان خلق کرد .
در این روش رنگ جوهری را از قبل با رزین یا رنگی مخلوط نمی کنید .
بلکه رنگ زمینه را انتخاب و پس از براورد مقادیر آنرا روی سطح مورد نظر می ریزید .
سپس چند رنگ جوهری را که انتخاب کرده اید . در نقاط مختلف طرح مستقیم بصورت قطره ایی و فقط یک قطره
میچکانید .
حداقل در حالت تراز کار را پنج دقیقه رها میکنید .
در این مدت فعل و انفعال لازم صورت میگیرد و الکل آنها نیز متصاعد میشود .
سپس با استفاده از یک یا هر سه روش زیر طرح خود را خلق میکنید :
ـ چرخاندن تابلو به جهات دلخواه
ـ استفاده از باد سرد سشوار
ـ استفاده از نی نوشابه خوری و دمیدن با آن در نقاط مختلف و دلخواه طرح
برای نمونه یک سینی که با این روش ساخته شده است را مشاهده کنید .
فلوید آرت اکریلیک :
هر آنچه در مورد فلویدآرت مهم و لازم است ، در این مقاله و در مقاله فلوید آرت چیست لگنا شرح داده ام .
فلوید آرت اکریلیک در کلیات مشابه و دارای نقاط مشترک فراوانی با فلوید آرت رزین اپوکسی میباشد .
لذا برای ممانعت از تکرار مطالب فقط به ویژگیهای اکریلیک خواهم پرداخت .
رزین اکریلیک و اپوکسی بعد از پلی استر انقلابی در اغلب صنایع و دستاوردهای انسان پدید آورد . در این رابطه توصیه میکنم
مقالات
رزین چیست ، چسب رزین چیست و رنگ چیست لگنا را مطالعه فرمائید .
خوشبختانه انواع رنگهای اکریلیک بعنوان رنگ پلاستیک در تمام رنگ فروشیها موجود است .
رنگ اکریلیک پایه آب میباشد ، به راحتی با آب معمولی رقیق میشود ، سریع خشک شده و فاقد بوی زننده است .
این رنگ قابلیت انجام تکنیکهایی بیش از رنگهای رزینی دارد .
از طرفی چون با آب رقیق میشود ، فرصت زمانی بیشتری برای کارکردن نسبت به رزین دارد .
اجرای فلوید آرت با رنگ اکریلیک :
مشابه برآورد رزین و هاردنر در اینجا نیز برآورد را طبق همان فرمول ولی برای آب محاسبه کنید .
فقط چون ریزش بیشتری دارد ضخامت را دو برابر فرض نمائید .
البته چون حجم و مقادیر رنگها بیشتر از رنگهای سازگار با رزین میباشند ، لذا در محاسبه حجم آب آنرا منظور کنید .
براساس برنامه و سناریوی خود چند رنگ انتخاب و به مقدار لازم داخل لیوانهای مقوایی بریزید .
از حجم آب در نظر گرفته شده روی رنگها ریخته و هم بزنید تا یکدست شوند .
غلظت باید در حدی باشد که وقتی با چوب بستنی که آنرا هم میزنید راحت شره مانند ریزش کند .
برای سهولت در غلتیدن رنگها روی هم از پورینگ استفاده کنید و به هر لیوان چند قطره اضافه نمائید .
اگر قصد سلولی یا میکروبی کردن طرح را دارید به هر لیوان یک قطره روغن سیلیکون بیفزائید .
قبل از ریختن ، مجدد محتویات لیوانها را هم بزنید .
برای ریختن رنگها روی سطح کار چندین روش وجود دارد که چند مورد از آنها را مختصرا توضیح میدهم .
۱ـ همه لیوانها را تبدیل به یک لیوان یا یک ظرف بزرگتر ویا دو لیوان نمائید . بدین صورت که :
ابتدا توالی ریختن رنگها را مشخص کنید که کدام رنگ ته لیوان باشد .
چون بعدا رنگ ته لیوان رنگیست که روی کار قرار خواهد گرفت . ( رعایت این نکته مهم است ) .
پس یک لیوان خالی انتخاب و از هر رنگی به آرامی قطراتی داخل آن بریزید .
رنگها که تمام شد مجدد از رنگ اولی قطراتی روی رنگهای داخل لیوان بریزید ، اینکار را تا خالی شدن ، تمام لیوانها
تکرار نمائید .
حال شما یک لیوان دارید ، که لایه لایه رنگهای مختلف داخلش قرار دارد .
لیوان نباید تکان شدید بخورد یا هم زده شود .
حال لیوان را به آرامی بشکل برعکس روی سطح کار قردهید ، و حدود سی ثانیه بعد آنرا بردارید .
بدیهیست که محتویات لیوان روی سطح کار پخش میشود .
در این مرحله تابلو را برداشته ، در زوایای مختلف بچرخانید تا تمام سصح کار آغشته گردد .
سپس در وضعیت تراز قرارش دهید .
بعد نقاطی از ضخامت قالب که احتمالآ فاقد رنگ مانده اند را از رنگهای ریخته شده ترمیم سازید .
در انتها با فندک حبابهای احتمالی را حذف کنید . و کار را رها سازید ، تا خشک شود .
کار بین ۳ تا ۵ ساعت خشک میشود . تمام
توجه :
تابلوهای فلوید آرت اکریلیک از شفافیت و مقاومت تابلوهای رزینی برخوردار نیستند .
ولی زمانیکه کاملا خشک شدند میتوانید با رزین شفاف بیرنگ یا رنگی (رنگ ترانسیرنت جوهری) آنها را پوشش دهید . که بسیار زیبا
تر خواهند شد . در زیر نمونه هایی از هر دو حالت مشاهده خواهید کرد .
نمونه فلوید آرت اکریلیک بدون پوشش رزینی
نمونه فلوید آرت اکریلیک پوشش داده شده با رزین اپوکسی
ژئود آرت :
در رسوبات اتشفشانی در توده های کوارتز قطعاتی طی میلیونها سال بوجود میآیند .
که بواسطه رگه های سنگها و کانیهای اطرافشان از رگه های رنگی چشم نواز و کریستالهای زیبایی برخوردارند .
از این قطعات زیورآلات و از انواع مرغوب آنها سنگهای با ارزشی در جواهرسازی استفاده میشود .
بدنبال توسعه فلوید آرتهای رزینی ، تکنیکی رواج یافت که ایده طراحی آنها از این پدیده زمین شناسی ناشی شده است .
و به آن ژئود آرت میگویند .
هنرمندان مبتکر و خلاق ، با کریستالهای مصنوعی و طبیعی ، اقدام به برجسته سازی روی تابلو ها نموده و با رنگها و خطوط
زیبایی اطراف آنها را تزئین میکنند .
اخیرا از این تابلوها در ابعاد مختلف برای دکوراسیون منازل استفاده میشود .
از طرفی تابلوهای چشم نظر زیبایی نیز رواج یافته است .
ساخت تابلوهای ژئود آرت
این تابلوها در واقع فلوید آرت هستند با کریستالهای بر جسته در ناحیه مرکزی تابلو به اشکال نا منظم .
از سنگ ریزه های کوارتز ، سیلیس و خرده شیشه در ساخت تابلو ها استفاده میشود .
و با رنگهای خمیری ، جوهری و پودر های رنگی در رزین اپوکسی این تکنیک اجر میشود .
با استفاده از رنگهای اکریلیک طراحیهای زیبایی قابل اجراست .
همچنین پودرهای اکلیلی طلایی ، نقره ایی و مسی در ترکیب با رزین روی نقاط برجسته تابلو و کناره های آن شاهد خلق آثار زیبایی خواهید شد .
نمونه کارهایی از لگنا را در زیر مشاهده میکنید.
برای آشنایی با روش آموزشی لگنا ، لطفآ به مقاله زیر مراجعه فرمائید .
((((((( کلاسهای آموزش عملی و کارگاهی لگنا )))))))
نوشتههای تازه
آخرین دیدگاهها
- how to correctly use albuterol inhaler در پودر شبرنگ بنفش
- Sue در گردنبند مکعبی ۱۳۰۷۱۲
- Derrick در انگشتری رینگی ۹۲۳۰۶۱۱
- kamagra reviews forum در زنجیر طلایی
- Roma در انگشتر ۹۲۳۰۶۰۵
دستهها
- آموزش کار با چوب و رزین اپوکسی
- ابزارآلات ، وسیل و امکانات
- بسته های آموزشی لگنا
- تجارب لگنا در فلویدآرت
- تندیسهای لگنا
- تهیه رزین اپوکسی،هاردنر و رنگهای مرتبط
- چسب رزین
- چوب چیست ؟
- دستهبندی نشده
- رزینها
- رنگ
- ساخت میز عسلی
- سیلیکون
- سینی رزینی
- شبرنگ و شب تاب
- فلوید آرت
- کلاسهای آموزش عملی و کارگاهی لگنا
- لیختنبرگ لگنا
jsvmp hello my website is jsvmp
lift 2 hello my website is lift 2
australia test hello my website is australia test
faime hello my website is faime
galaxy subtitle hello my website is galaxy subtitle
menemukanmu karaoke hello my website is menemukanmu karaoke
۴ SE hello my website is 4 SE
reynmen yana hello my website is reynmen yana
quiz italiano hello my website is quiz italiano
Aphrodisiac, This is a good website Aphrodisiac
Urethra, This is a good website Urethra
Phallus, This is a good website Phallus
Racy, This is a good website Racy
Labia, This is a good website Labia
Impotence, This is a good website Impotence
Nudity, This is a good website Nudity
Arousal, This is a good website Arousal
Dysfunction, This is a good website Dysfunction