تجارب لگنا در فلوید آرت

 

اگرمیزان آشنایی شما با هنر چوب و رزین اپوکسی کم است . مقاله زیر نگاهی اجمالی به تمام موارد مطرح در این هنر دارد . لذا توصیه میکنیم آنرا مطالعه فرمائید .

((((((((مقاله آموزش کار با چوب و رزین اپوکسی )))))))

 

 

 

مقاله فلوید آرت چیست ؟ خوشبختانه مورد توجه علاقمندان قرار گرفته است . گوگل هم آنرا در سطر اول صفحه اول معرفی میکند . بدینوسیله تشکر خود را اعلام میدارم .

 

قصد ویرایش و به روزرسانی مقاله مذکور را داشتم ، ولی ترجیح دادم در تکمیل آن اقدام به انتشار مقاله جدیدی نمایم .

 

به موازات فعالیتهای آموزش چوب و رزین ، در فرصتهای دست داده ، تکنیکهای مختلف فلوید آرت را انجام داده ام .

بسیاری از این کارها ، در حضور هنرجویان و حین آموزش ساخته شده اند .

 

لذا به این نتیجه رسیدم که همین کارها را مبنای مطالب مقاله جدید کنم .

مقاله را تجارب لگنا در فلوید آرت  نامیدم .

امید است چون سایر مقالات لگنا ، مورد توجه و عنایت علاقمندان واقع شود .

 

فلوید آرت

 

چون مفهوم فلوید آرت را در مقاله جداگانه ایی مورد بررسی قرار داده ایم .

تجارب لگنا در فلوید آرت ،  همانگونه که از نامش پیداست ، بیان تجارب عملی ، در ساخت تابلو های مختلف ، با تکنیک فلوید آرت میباشد .

لذا توصیه میکنم ابتدا مقاله فلوید آرت چیست ؟ را مطالعه فرمائید .

 

 

تمام تکنیکهای چوب و رزین مهم هستند ، ولی فلوید آرت به لحاظ ویژگیهایی که دارد ، از اهمیت بیشتری برخوردار است . 

زیرا تمام نکات تکنیکی در ساخت قطعات چوب و رزین در آن وجود دارند .

 

 به همین علت توصیه من به هنرجویان متقاضی فراگیری فلوید آرت این هست . که ابتدا باید

آموزشهای ابتدایی و پیشرفته چوب و رزین را طی کنند .

 

ساختن چندین قطعه زیورآلات و قطعات کوچک بدون نقص باعث میشوند .

برای ورود به عرصه فلوید آرت ، آمادگی لازم را کسب نمائید .

 

ممکن است برخی با این نظر موافق نباشند .

 

ولی این حاصل تجارب بنده در ساخت قطعات مختلف و آموزش هنرجویان متعدد است .

 

اخیرآ عده ایی برای کسب درآمد بیشتر ، شعارهای تبلیغاتی زیر را بکار میبرند.

 

نیاز نیست  نقاشی بلد باشید .

 

با اندکی سرمایه ، کسب و کار پر درآمد ، راه اندازی کنید .

 

با چوبهای دورانداختنی صاحب کسب و کار پولساز شوید .

 

اگر کسی که توانایی تزریق آمپول عضلانی را فرا گرفته ، بپذیریم پزشک است . حق با کسانی

خواهد بود که این شعارها را تبلیغ میکنند .

 

 

همه انسانها قدرت و توانایی یادگیری و کسب مهارت های مختلف را دارند .

 

هیچ هنرمند و متخصصی ، تافته جدا بافته نیستند .

 

فقط تفاوت در آموزش ، تمرین و پشتکار میباشد .

 

 سه واژه آموزش ، تمرین و پشتکار مستلزم انگیزه و تمایل درونیست .

 

سه واژه مذکور اکتسابی هستند . ولی انگیزه و تمایل ذاتی میباشند .

 

این اصول در تمام علوم و فنون کشف شده و نشده ثابت و خدشه ناپذیر هستند .

 

پس ابتدا خود را بشناسید و درون خود را بکاوید ، سپس به سمت فراگیری یک علم ، هنر و تخصص بروید .

 

شما ممکنه نقاش یا هنرمند نشوید ، ولی قطعا جایگاه با ارزشی در رشته و فنون دیگر دارید .

 

آنرا کشف کنید .!!!

 

قبل از هرگونه حرکت و هزینه کردنی . از روی چشم و هم چشمی ، تحت تاثیر تبلیغات ، جلب رضایت

اطرافیان و رویای پول دار شدن ، مواظب باشید اشتباه نروید .

 

چون به جایی نمی رسید و فرصت بهترین شدن در کار و رشته مورد علاقه تان را برای سالها یا همیشه از دست میدهید .

 

 فراگیری هنر چوب و رزین اپوکسی ، هزینه قابل توجهی ، به سبد هزینه های زندگیتان اضافه مینماید .

البته این موضوع بازدانده نیست ، در صورتیکه با برنامه ریزی قدم بردارید .

 

اگر انگیزه لازم را در خود شناختید ، هیچ مانعی نباید سد راه شما باشد . 

 

برای آموزش با کیفیت هزینه کنید . و وقت و زمان کافی برای تمرین ، تمرین و تمرین !!!! اختصاص دهید .

 

در این خصوص به شما اطمینان میدهم . اگر انگیزه لازم را دارید ، روز به روز علاقمندتر ، و با صرف

وقت بیشتر ، ادامه خواهید داد .

بقول ظریفی : شما معتاد میشوید .ولی من میگویم شما عاشق میشوید .

 

 

 

چرا داشتن ،تجربه ساخت قطعات کوچک چوب و رزین اپوکسی لازم است ؟

 

 

۱- طی کردن آموزش ابتدایی و ساخت قطعات کوچک شناخت شما را از مواد مختلف نظیر رزین و

هاردنر ، انواع رنگها ، انواع چوبها ،  قالبهای سیلیکونی و  امثالهم بالا می برد .

 

۲-  با عملیات حباب گیری ، ترکیب رنگها در رزین ، ساخت قالب ، استفاده از چوبها در رزین ، عملیات

برش چوب و رزین ، ساب زدن و پرداخت سطوح ، پولیش و صیقلی کردن نهایی کار ، آشنا و ورزیده

خواهید شد .

 

 

۳- همچنین با ابزار ، وسایل و امکانات آشنا میشوید .  روشهای تهیه و بکارگیری و هزینه آنها نیز

برایتان روشن میگردند .

 

 

 

۴- شناخت و انتخاب یکی از زمینه های هنر و چوب و رزین ، بعنوان محور فعالیتهای آینده تان .

 

۵- تمرکز روی زمینه انتخابی ، از جمله :   ساخت زیورآلات مشخص ، ساخت سینی و وسایل

 

مشابه ، ساخت تابلو های دیواری  ، ساخت انواع میزهای چوب و رزین ، فعالیت آموزشی و فروش

 

مواد و متریال .

 

 

 

نقد و بررسی کارهای لگنا 

 

با داشتن تجربه ساخت زیورآلات و  قطعات مختلفی با چوب و رزین ، حتی فروش و کسب درآمد از

 

آنها ،  اقدام به ساخت اولین تابلو فلوید آرت کردم .

 

 

این تابلو ابعادش ۱۷ در ۱۴ سانتیمتر بود  . علی رغم اینکه از ساختنش خوشحال بودم . ولی در

 

مقایسه با نمونه های موجود در اینترنت برایم راضی کننده نبود .

 

 البته با تمام ایراداتی که به آن وارد است .  دوستش دارم و حفظش کرده ام .

 

بعنوان اولین تصویر ، تجارب لگنا در فلوید آرت ،  آنرا مشاهده میکنید .

 

 

 

اولین فلوید آرت لگنا

 

 

این تابلو باعث شد فروتنانه بدنبال علت و اصلاح نواقص بروم .

 

قریب به شش ماه فقط مطالعه ، تحقیق و تمرین کردم .

 

با اغلب فعالین این هنر ، در داخل کشور و بسیاری در نقاط مختلف دنیا آشنا شدم .

 

تا جائیکه مقدور باشد ، تمام آثار  فعالان  داخل و خارج از کشور را رصد میکنم .

 

خوشبختانه کارهای بسیار زیبا و ارزشمندی ساخته میشود .

 

کسانی با ابتکار و خلاقیت تکنیکهای جدیدی ارائه میدهند .

 

 در گذشته کاربردهای رزین اپوکسی یا چوب و رزین محدود به زیورآلات و ساخت چند مدل میز بود 

 

 

امروز  ساخت زیورآلات و تولید انواع میز بابهره گیری از تکنیکهای مدرن و ابتکارات جدید دچار

تحولی عظیم در سطح جهان شده است .

 

کاربردهای جدید ، عرضه رنگهای متنوع و مرغوب ، از هم مهمتر اقبال عمومی ،  آینده روشنی

برای هنر چوب و رزین اپوکسی را نوید میدهند .

 

 

 

نتایج بررسی اولین تابلو فلوید آرت لگنا

 

 

 دلایل افت کیفیت این تابلو عبارتند از :

۱- کیفیت پائین مواد بکار رفته .

۲- مناسب نبودن غلظت مواد .

۳- اشکال در روش انتقال مواد روی سطح کار .

۴- دمای پائین محیط کار

 

 

۱- کیفیت پائین مواد بکار رفته .

 

در آنزمان عرضه مواد رزینی و رنگهای مربوطه  گستردگی و تنوع امروز را نداشتند .

 

فروشندگان محدود بودند . اغلب فعالان سنتی در بازار رنگ و رزین ، در کنار سایر اجناسشان برخی از

این مواد را عرضه میکردند .

رزین پلی استر و چند رنگ محدود مانند جوهر رنگ ، خمیر رنگ و پودر رنگ با تنوع رنگی انگشت

شمار عمده موادی بودند . که با این هنر وجوه اشتراک داشتند .

 

البته بودند شرکتها و تیمهای علمی ، که اشراف کامل به انواع متریال بخصوص رزین اپوکسی

داشتند . ولی دسترسی به آنها به راحتی امروز نبود .

 رزین اپوکسی شناخته شده بود . و بعلت مصارف متعددی که در صنایع مختلف داشت . تجار و

بازرگانان زیادی در تهیه و عرضه آن فعال بودند .

 

ولی این فعالیتها مواردی بجز هنر چوب و رزین اپوکسی بودند .

 

آشنایی جامعه ایران با این هنر ، باعث ایجاد تقاضای روز افزون برای رزین اپوکسی و رنگهای سازگار

با آن گردید .

 

چون در مقاله تهیه رزین اپوکسی ، هاردنر و رنگهای مرتبط ، مفصل به این موضوع پرداخته ایم .

 

لذا در ادامه این نوشتار فقط  جنبه عملی تکنیک فلوید آرت را مورد بررسی قرار میدهیم .

 

 

چگونه یک تابلو فلوید آرت زیبا بسازیم ؟

 

 

فرض بر این است که شما ساخت قطعات چوب و رزین را آموخته و چندین قطعه بدون نقص هم ساخته اید .!

اگر چنین نیست لطفا خود را تا آن مرحله برسانید ، سپس موضوع این قسمت از مقاله را ادامه دهید . (

در بالا علت این امر را مفصل توضیح داده ام) .

 

قبل از هر چیز ، باید از ابتدا مشخص کنید .   قصد ساختن تابلو اکریلیک دارید یا اپوکسی .

 

ما ابتدا به مورد اپوکسی می پردازیم ، متعاقبا بحث اکریلیک را شرح خواهیم داد .

 

فلوید آرت اپوکسی

 

سطحی که انتخاب میکنید از نظر جنس ، ابعاد و نوع تابلو  ، تفاوت آنچنانی ندارند .

 

 نکته مهم ، تراز بودن سطح افقی کار شماست .

 

همچنین عاری از هر گونه چربی حتی اثر انگشت .! (در این خصوص تاکید میکنم سطح کار را قبل از

ریختن رزین با یک ماده مخصوص شستشو و یا آستون کاملا تمیز کنید )

 

مشابه ساخت قطعات چوب و رزین ، فقط کنار میز محل کارتان هر آنچه که لازم هست ، متناسب 

و بر اساس طرحی که تصمیم به اجرا دارید ، قرار دهید .

 

رنگ ، مواد و وسایل اضافی را از روی میز محل کارتان بر دارید .

 

برای درک بهترمطلب ، ساخت یک تابلو را عنوان موضوع قرار میدهیم .

 

 ضمن تشریح مراحل و نحوه ساخت ، نکات ضروری و مهم را با توضیحات بیشتر مطرح میکنم .

 

در ضمن اگر از نام تابلو استفاده میکنم . تابلو را سمبل هر سطحی قرار میدهم .

 

این سطح میتواند روی یک میز ، روی کابینت زمینی آشپزخانه و یا هرسطح دیگری باشد .

 

حتی سطوح عمودی ، در صورت امکان جابجایی میتوانند ، بصورت افقی روی میز کار قرار گیرند .

پس از خشک و تکمیل شدن ، روی محل خود بصورت عمودی نصب شوند .

 

 

 

 

اجرای یک کار ( ساخت یک تابلو )

 

مواد و وسائل لازم برای اجرای کار دو دسته اند . دسته اول را مواد ، وسائل و شرایط عمومی ، و دسته

دوم را موارد اختصاصی نامگذای میکنیم .

 

دسته اول ( مواد ،وسائل و شرایط عمومی )

 

برای مواد و وسائل فقط به ذکر نام آنها اکتفاء میکنیم .

 

 فندک یا تورچ  ـ دستکش لاتکس ـ چند لیوان مقوایی ـ چوب بستنی ـ خلال دندان چوبی

 

.سشوار  ـ تراز بنایی ـ ترازوی دیجیتال  ـ سفره یکبار مصرف ـ دستمال کاغذی .

 

 

شرایط عمومی 

 

ـ ابتدا دمای محیط محل کارتان را چک کنید . اگر در فصول گرم سال یا مناطق گرمسیری هستید ، دمای محیط مناسب است .

 

ولی اگر در فصول سرد یا مناطق سردسیر هستید ، با استفاده از وسایل گرما ساز دما را به بالای ۲۵ درجه سانتیگراد برسانید .

 

از طرفی دمای گرم باید معقول باشد . که با آرامش و عرق نکردن ، بتوانید کار کنید .

 

اگر در چنین شرایطی بودید . محیط را با وسایل سرما ساز به حدود ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم نمائید . 

 

 اطراف میز کارتان خلوت باشد . که جای مانور در اطراف تابلو را داشته باشید . 

 

محیط کارتان از تهویه لازم برخوردار باشد .

 

در مقاله آموزش کار با چوب و رزین اپوکسی ، جزئیات موارد مربوط به دسته اول را شرح داده ایم .

 

دسته دوم ( موارد اختصاصی )

 

موارد اختصاصی شامل : مقادیر رزین اپوکسی و هاردنر به اضافه انواع رنگهای فلوید آرت میباشند .

 

در بررسی هر تابلو ، دیگر موارد  دسته اول را ذکر نمی کنیم . 

 

به دسته دوم ، فقط با بررسی مقادیر ، رزین اپوکسی و انواع رنگهای فلوید آرت ، تحت عنوان مواد

لازم ، اشاره خواهیم کرد .

 

اجرای تابلو موج دریا

 

 

مواد لازم :

 

قبل از توضیح مواد لازم ، چگونگی تعیین و محاسبه مقادیر رنگهای فلوید آرت ، از اهمیت بسیار

زیادی برخوردار است . لذا ابتد آنرا مورد بررسی قرار میدهیم .

 

محاسبه مقادیر رنگهای فلوید آرت

 

 با یک فرمول ساده ریاضی ، مقادیر رنگهای لازم را محاسبه می کنیم .

 

کافیست ، طول ، عرض و ارتفاع را در یکدیگر ضرب کنید . تا حجم بدست آید .

 

منظور از طول و عرض ، ابعاد تابلو یا سطح کار ، مورد نظر میباشند .

 

حاصلضرب این دو عدد ، مساحت کار ، را مشخص میسازد .

 

ارتفاع ، نکته بسیار مهمی است . که باید با دقت انجام شود .

 

اگر تکنیک فلوید آرت روی سطوحی چون تابلو ، کابینت آشپزخانه یا روی میزها ، انجام شود .

 

مقدار ضخامت رنگ اپوکسی ، که سطح کار را پوشانده است ، ارتفاع منظور میگردد .

 

در مورد میزهای رزینی یا چوب و رزین ، اندازه عمق داخل قالب را ارتفاع محاسبه میکنیم .

 

برای سهولت و جلو گیری از هر اشتباهی ، واحد را سانتیمتر بگیرید .

 

تا حاصلضرب سانتیمتر مکعب گردد .

 

چون وزن مخصوص رزین اپوکسی ، کمی بیشر از آب است ، از آن چشم پوشی میکنیم .

 

در نتیجه آنرا معادل آب ( یک گرم )  فرض مینمائیم .

 

بعنوان مثال :

 

شما یک مکعب مربع دارید ، که طول هر ضلعش ۱۰ سانتیمتر است .

 

حجم این مکعب معادل ۱۰۰۰ سانتیمتر مکعب میشود ، که معادل یک لیتر یا ۱۰۰۰ سی سی

است . 

اگر مکعب فوق را بخواهیم با آب پر کنیم . ما به یک کیلو گرم آب نیاز خواهیم داشت .

 

 

 

با توضیح فوق به مواد لازم ، برای تابلو موج دریا می پردازیم :

 

 

صفحه ایی از ام دی اف ، به شکل مربع که طول هر ضلعش ۲۰ سانتیمتر میباشد .

 

سطح کار ما را تشکیل داده است . تصمیم داریم روی این سطح ، طرحی از موج دریا به ضخامت ۲

میلیمتر اجرا کنیم .

مواد لازم شامل :

۱- رزین اپوکسی ۸۰ گرم .

 

۲- هاردنر ۴۰ گرم

 

۳- رنگ خمیری به رنگ آبی تیره

 

۴- رنگ خمیری به رنگ آبی روشن

 

۵- رنگ خمیری به رنگ سفید

 

نکته مهم : در محاسبه مقدار رزین ، ضخامت در نظر گرفته شده ، را یک میلیمتر بیشتر منظور کنید .

تا جوابگوی مقادیر ریزش باشند .

مورد دیگر مقادیر وزنی رنگها چون بسیار کم هستند . عددی ذکر نمی کنیم ، ولی ۲ تا ۳ درصد وزن

مجموع رزین اپوکسی و هاردنر میباشند . 

 

 

ساخت و آماده سازی رنگها

 

 

با ترازوی دیجیتال اقدام به توزین ۸۰ گرم رزین و ۴۰ گرم هاردنر مینمائیم .

 

پس از ترکیب ، ۱۲۰ گرم مایع یکنواخت داریم .

 

آنرا در سه لیوان به نسبت مساوی تقسیم کرده ، به هر لیوان مقداری از هر رنگ را با نوک چوب

بستنی اضافه مینمائیم .

 

 

در نتیجه ، شما سه لیوان حاوی رنگهای آبی تیره ، آبی روشن و سفید دارید . که از تقسیم ۱۲۰

گرم رزین و هاردنری که ترکیب کردید ، بدست آمده است .

 

 

در ضمن به موجب ، تجارب لگنا در فلوید آرت ، پیشنهاد میکنیم ، برخی رنگها را ابتدا در هاردنر

مخلوط کنید . سپس رزین اپوکسی را اضافه نمائید .

 

 

این روش دو مزیت دارد :

 

یک مزیت این هست ، که فرصت شما برای انجام کار افزایش مییابد .

 

مورد دوم صاف کردن رنگهاست . برخی رنگهای خمیری و پودری بعد از ترکیب داری ذرات ریز حل

نشده میباشند ، که سطح کار را زشت میکنند .

 

میتوانید چنین رنگهایی را ابتدا با هاردنر ترکیب کنید . سپس از یک صافی (گذاشتن تکه ایی جوراب

زنانه روی یک لیوان) عبور دهید .

 

جانمایی و مقادیر رنگها فقط به طرح و ابتکار شما بستگی دارد .

 

با چرخاندن تابلو کل سطح را پوشش دهید .

 

از سشوار هم میتوانید برای حرکت و لغزیدن رنگها روی یکدیگر استفاده کنید. 

 

 

سیس تابلو را در موقعیت تراز قرار داده و با تورچ یا فندک حبابهای احتمالی را حذف کنید .

 

عملیات خاتمه یافته است .

 

کافیست روی کار را بپوشانید تا در مقابل  گرد و خاک محافظت شود .

 

 

مشاهده کار بعد از گذشت ۲۴ ساعت

 

 

زمانیکه عملیات ساخت شما پایان می یابد . کار خیس است .

 

شما انرا برای خشک شدن به مدت ۲۴ ساعت باید ترک کنید .

 

احتمال دارد بعد از ۲۴ ساعت ، شاهد ایراد و اشکالاتی شوید .

 

از جمله : 

 

 اختلالاتی در ، شکل کار و چیدمان رنگها مشاهده میشود .

 

برخی از این اختلالات قابل اغماض هستند .

 

ولی اگر مشاهده کردید . در نقاطی بیس کار نمایان شده است .

 

 دیگر قابل چشم پوشی نیستند . که در زیر به علل و چگونگی اصلاح آنها می پردازیم .

 

اصلاح عیوب کار

 

تراز :

 

صفحه یا میز کار از تراز خارج شده است .

کار را پس از پایان عملییات ، کاملا ترک نکنید .

 

در دو ساعت اول ، که کیورینگ تایم است . هر یک ربع تا بیست دقیقه کار را چک کنید .

 

اگر شاهد کوچکترین تغییر و جابجایی شدید تراز کار را تنظیم کنید .

 

بدیهیست بعد از ژله ایی شدن ، دیگه کاری نمیتوان کرد .

 

سعی کنید همواره از یک نوع رزین استفاده کنید . که تجربه عملکرد آنرا داشته باشید .

 

اگر رزینی را برای اولین بار استفاده میکنید . حتما تایم بگیرید و هر ۵ دقیقه قطرات چکیده شده را

چک کنید تا زمان پخت اولیه برایتان مشخص شود .

 

شوره :

 

وجود چیزی شبیه شوره ،روی کار خشک شده مشاهده میکنید .

 

چنین موردی اغلب در مورد رنگ سفید بعلت استفاده از پودر تیتان نا مرغوب رخ میدهد .

 

ابتدا با پولیش آنرا اصلاح کنید . 

اگر نشد باید ساب زده و مجدد یک لایه نازک رزین شفاف اضافه گردد .

 

 

 

نا صافی و عدم یکنواختی :

 

روی کار ، نقاط گود و پستی بلندی مشاهده میشود .

 

 

علت اول کیفیت پائین رزین اپوکسی مصرفی میباشد .

علت دوم ناشی از تکان ، جابجایی و حرکت دادن کار ، در آستانه ژله ای شدن میباشد .

 

اگر گودی ها عمیق نباشند و بصورت موجهای ریزی باشند با ساب و پولیش رفع میگردند .

 

تابلو موج دریا

 

 

این تابلو با سه رنگ آبی تیره ، آبی روشن و سفید خمیری ساخته شده است .

 

تابلو موج دریا با تکنیک فلوید آرت توسط لگنا

 

 

تابلو آسمان ابری

 

 

این تابلو نیز  با سه رنگ آبی تیره ، آبی روشن و سفید خمیری ساخته شده است .

 

 

 

تابلو ابر آسمان با فلوید آرت توسط لگنا

 

 

 

 

تابلو طلایی

 

 

طلا بدلیل قابلیت تورقی که دارد .  در ساخت قطعات رزینی نظیر زیورآلات توسط هنرمندان استفاده میگردد .

 

در فلوید آرت و ژئود نیز آثار چشم نوازی با آن ساخته شده است . از جمله در ساخت میزها ، سطوح کانتر و کابینتهای آشپزخانه و اشیاء و وسایل بسیار دیگر .

 

برای استفاده در فلوید آرت رزینی کافیست زمانیکه ترکیب رزین و هاردنر شما آماده شد ، ورقهای طلا را اضافه کنید و هم بزنید .

با هم زدن چون ورقها بسیار لطیف و نازک هستند . کاملا خورد شده و اشکال نامنظم زیبایی بوجود میآید .

 

بعد از خاتمه  با تورچ یا فندک حبابهای احتمالی روی سطح را از بین ببرید .

 

بعد از ۲۴ ساعت  زبری  و ناصافی مختصری روی سطح کار مشاهده میشود ، که ناشی از خارج شدن ذراتی طلا از داخل رزین میباشند . با یک پولیش سطح کاملا صاف و صیقلی میگردد .

 

 

 

تابلو طلا با فلوید آرت لگنا

 

 

 

بکار بردن رنگهای مختلف در فلوید آرت :

 

 

چون در فلوید آرت رنگها سیال هستند و مرزبندی آنها به سادگی میسر نیست ، (و نیاز به رعایت نکات خاصی دارند ، که بعدا توضیح

خواهم داد ) لذا لازم است .

 

از ابتدا رنگ غالب و اصلی را مشخص کنید . بدیهیست حجم این رنگ در کار شما از بقیه بیشتر

است 

 

از طرفی توالی اضافه کردن رنگها را به کارتان ، از تیره به روشن اعمال کنید .

 

 

چون رنگهای روشن سریع در زیر رنگهای تیره گم میشوند .

 

بخصوص در چرخش و ایجاد طرح از لغزیدن رنگها روی هم ، مواظب محو شدن رنگهای روشن باشید .

 

به همین خاطر زیاد وسواس در این مرحله نداشته باشید و یک عمل را چندین بار بخصوص چرخاندن را تکرار نکنید .

 

چون رنگها قاطی شده و اصولا طرحی که برنامه داشتید بدست نمی آید .

 

هرچه تعداد رنگها بیشتر باشد ، این به هم ریختگی نیز بیشتر میشود .

 

البته این قاطی شدن نیز خودش یک تکنیک است و کارهای زیبا و چشم نوازی را باعث میشوند . که به آن متعاقبا میپردازم . ولی

طرح اولیه شما نخواهد شد .!

 

چگونگی حفظ مرزبندی رنگها در فلویدآرت :

 

ابتدا کل سطح کار را با رنگ غالب (رنگی که بعنوان رنگ اصلی انتخاب کردید )  پوشش دهید .

 

سپس رنگ یا رنگهای بعدی را متناسب با سناریویی که برای ساخت یک تابلو برنامه ریزی کرده اید را در نقاط مختلف روی سطح مذکور اضافه کنید .

 

بعد با فندک یا تورچ روی تمام سطح حرکت کنید تا حبابهای احتمالی هم حذف شوند .

 

چند دقیقه صبر کنید تا رنگها خودشان را در کنار هم پیدا کنند ( رعایت این نکته مهم است ) .

 

سپس به آرامی از چند جهت تابلو را بچرخانید یا اینکار را با سشوار و خیلی آرام انجام دهید .

 

 تابلو را در وضعیت تراز رها کنید . البته از مواد ریزشی برای پوشش لبه و ضخامت تابلو استفاده کنید . تمام  . 

 

 

چند نمونه که به این روش اجرا شده را در زیر مشاهده میکنید .

 

 

تابلو آسمان ابری تکنیک فلوید آت لگنا

 

تابلو اکلیل طلایی با فلوید آرت لگنا

 

تابلو مرمر سبز فلوید آرت لگنا

 

 

بدون مرز بندی و رنگ غالب :

 

همانگونه که در بالا اشاره شد . یکی از تکنیکهای فلویدآرت ، طرحهایی میباشد ، که فاقد مرزبندی و رنگ غالب هستند . این

طرحها بصورت برنامه ریزی شده یا اتفاق و اجبار خلق میشوند ، که به هر دو مورد می پردازم .

 

ـ برنامه ریزی شده ها ، تابلو های زیبایی هستند که هنرمند رنگهای خود را انتخاب و پس از ریختن روی سطح کار ، با چرخش یا

سشوار به طرحی که نظر و تمایلش را جلب میکند میرسد و رهایش میکند تا خشک شود .

 

ـ برنامه ریزی نشده ها ، این دسته از طرحها و تابلو ها زمانی ساخته میشوند ، که شما با برنامه کاری را شروع می کنید ولی به

هر دلیل چیدمان رنگها از کنترلتان خارج و با وضعیتی مواجه میشوید که رنگها قاطی شده اند .

 

در این شرایط دو حالت رخ میدهد ، یک حالت اتفاقی طرحی ساخته شده که بسیار چشم نواز و زیباست . بدیهیست قبولش

میکنی و رهایش میکنی تا خشک شود .!

حالت دیگر زمانیست که مشاهده میکنید همه چیز به هم ریخته ، زحمات ، مواد و متریال به هدر رفته است .

 

در چنین مواردی اگر خونسردی و اعتماد به نفستان را حفظ کنید ، همه چیز درست میشود . این موارد اغلب در طرحهایی که رنگهای

غالب تیره هستند رخ میدهند . 

با دستتان که دستکش دارد ، روی سطح را کاملا مالش دهید تا رنگها کلا مخلوط شوند .

 

در این مرحله شما یک رنگ تیره با هر رنگی که غالب بوده ، خواهید داشت . فندک بگیرید و کار را تراز قرار دهید .

 

در این مرحله هم دو حالت امکانپذیر است .

 

یک حالت اضافه کردن چند رنگ روشن  در چند نقطه و با چرخش و سشوار یک طرح جدید بسازید .

حالت دیگر با یک کاردک کل رنک روی سطح را به بیرون هدایت کنید و عملا دور بریزید . بعد مجدد با ساختن رنگ غالب

سناریوی اصلی را تکرار نمائید . فقط اینبار با دقت و آرامش .

 

چند نمونه برنامه ریزی شده :

 

 

تابلو رنگارنگ لگنا با فلوید آرت

 

 

تابلو بیضی فلوید آرت لگنا

 

تابلو رنگارنگ لگنا با فلوید آرت

 

چند نمونه برنامه ریزی نشده :

 

تابلو دایره فلوید آرت لگنا

 

 

تابلو ترکیبی فلوید آرت اپوکسی و اکریلیک

 

رنگ جوهری در فلوید آرت :

 

رنگ جوهری در بخش زیورآلات یا قطعات شفاف و ترانسپرنت کاربرد فراوان دارد بخصوص در استفاده از چوب در رزین .

 

اما در فلوید آرت به تنهایی کاربرد ندارد ، بلکه در کنار رنگ خمیری هست که جلوه گر شده و موجب خلق آثار چشم نواز و زیبایی میگردند .!

 

 

رنگهای جوهری بدلیل پایه الکل بودنشان ، حین استفاده الکلشان در مجاورت هوا از بین می رود .( می پرد ) این فرایند  تاثیراتی

روی رنگهای زیرین و کناری گذاشته و اشکالی ساخته میشود . که اشکال بوجود آمده را اصطلاحآ  سلولی و میکروبی مینامیم .

 

تابلو موج با تکنیک سلولی فلوید آرت لگنا

 

تفکیک و مرزبندی رنگها در فلوید آرت :

 

در بخشهای بالا مرزبندی رنگها را در سطوح یکپارچه با رنگ غالب توضیح دادم  . حال به مرزبندی می پردازم که سطح فاقد

پوشش یکپارچه است ، و پوشش توسط چند رنگ بصورت ردیفی اعمال میشود . 

 

در این بخش نیز برآوردتان از مجموع رزین و هاردنر را محاسبه میکنید . مقادیر ریزش را هم منظور مینمائید سپس

ادامه میدهید .

همچنین در این بخش رنگ جوهری هم اضافه میکنید .از طرفی چون استفاده از رنگهای پودری هم در طرحهای مختلف لازم است . لذا

قبل از ادامه موضوع ، مختصری به رنگهای پودری می پردازم .

 

رنگهای پودری در فلوید آرت :

 

در مقاله رنگ چیست لگنا مشروح این رنگها وجود دارد ، در اینجا فقط برای استفاده در فلویدآرت نکاتی را توضیح میدهم . 

 

رنگهای پودری مشابه رنگهای خمیری قدرت پوشش دهی دارند ولی ضعیفتر .

 

رنگهای جوهری در تمام مقادیر و رنگها خاصیت ترانسپرنتی دارند و فاقد پوشش دهی هستند .

 

 پیگمنتها یا رنگدانه ها که همان رنگهای پودری میباشند .

 

در مقادیر کم مقداری خاصیت ترانسپرنتی دارند به همین خاطر در ترکیبات لازم است .  مقدار بیشتری با رزین قاطی کرد . ( البته

به میزان معقول و مناسب که تجربی بدست می آید . چون میزان کم رنگ و پر رنگتر کردن رنگ مورد نظرتان نیز بستگی به مقدار پودر دارد .)

 

مقادیر بیش از حد موجب ایجاد کلوخه ، غلظت بالا و ذرات حل نشده و معلق در رزینتان میگردد .

 

 

رنگهای خمیری به تنوع رنگهای پودری نیستند . به همین لحاظ دامنه استفاده از پودرها وسیع میاشند .

 

امروزه نقریبآ تمام طیف رنگها بصورت پودر وجود دارند . مثلا چندین رنگ آبی با شدت و ضعف رنگشان . در انواع معمولی ،

متالیک ، صدفی ، اکلیلی ، شبرنگ ، شب تاب و غیره . 

 

در این بخش نیز بر اساس سناریو و برنامه ایی که دارید . هر آنچه لازم هست را مهیا میسازید . و به رنگها یتان جوهری و

پودری هم می افزائید . ( این به خودتان و طرحتان مربوط است ، که کجا را از خمیر و کجا را از پودر استفاده کنید )

 

توجه :

 

برای استفاده از رنگهای جوهری روشها و تکنیکهای فراوانی وجود دارد ، که در حین کار و تمرین ، همچنین ابتکارات و

خلاقیتهای خودتان با آنها آشنا و بکار خواهید برد . در اینجا من فقط دو نکته اساسی را اشاره مینمایم . 

 

قبل از اینکه رنگها را بصورت نواری روی سطح طرحتان بریزید ، مشخص کنید قصد غلتاندن کدام رنگ را روی کدام رنگ دارید .

 

همان رنگ یا رنگها که مشخص شد . همرنگ جوهری آنرا به ترکیب آن رنگ در حین تقسیم رزینتان به رنگها بیفزائید .

 

 

سپس رنگ ها را بصورت نوار هایی کنار هم ، روی سطح کارتان بریزید .

 

چیدمان که انجام شد ، با نوک انگشت (فرض بر داشتن دستکش است) یا نوک چوب بستنی فواصل و نقاطی که رنگ ندارند را پر کنید .

با استفاده از باد سرد سشوار معمولی نقاط مورد نظرتان را بغلتانید  .

 

در مورد سفید و اکلیلها بهتر است آخرین مرحله بصورت نوارهای باریک در نقاط مورد نظرتان روی کار ریخته و با سشوار هدایتش کنید .

 

این مرحله را با وسواس طولانی نکنید . بلافاصله رنگ با سشوار حرکت کرد ، و روی جائیکه لازمه قرار گرفت . سشوار را خاموش

کنید و کار را تراز رها نمائید . 

 

نمونه ایی که رنگ جوهری برای غلتاندن با رزین مخلوط و روی همرنگ خمیری خود ریخته شده است 

 

تابلو فلوید آرت با رنگهای خمیری و جوهری لگنا

 

نکنه بعد روشی میباشد ، که با تمرین ، آثار بسیار زیبا و چشم نوازی میتوان خلق کرد .

 

در این روش رنگ جوهری را از قبل با رزین یا رنگی مخلوط نمی کنید .

 

بلکه رنگ زمینه را انتخاب و پس از براورد مقادیر آنرا روی سطح مورد نظر می ریزید .

 

سپس چند رنگ جوهری را که انتخاب کرده اید . در نقاط مختلف طرح مستقیم بصورت قطره ایی و فقط یک قطره

میچکانید .

 

حداقل در حالت تراز کار را پنج دقیقه رها میکنید .

 

در این مدت فعل و انفعال لازم صورت میگیرد و الکل آنها نیز متصاعد میشود .

 

سپس با استفاده از یک یا هر سه روش زیر طرح خود را خلق میکنید :

 

ـ چرخاندن تابلو به جهات دلخواه

 

ـ استفاده از باد سرد سشوار 

 

ـ استفاده از نی نوشابه خوری و دمیدن با آن در نقاط مختلف و دلخواه طرح 

 

برای نمونه یک سینی که با این روش ساخته شده است را مشاهده کنید .

 

سینی با فلوید آرت لگنا از رنگهای خمیری و جوهری

 

فلوید آرت اکریلیک :

 

هر آنچه در مورد فلویدآرت مهم و لازم است ، در این مقاله و در مقاله فلوید آرت چیست لگنا شرح داده ام .

 

فلوید آرت اکریلیک در کلیات مشابه و دارای نقاط مشترک فراوانی با فلوید آرت رزین اپوکسی  میباشد .

 

لذا برای ممانعت از تکرار مطالب فقط به ویژگیهای اکریلیک خواهم پرداخت .

 

رزین اکریلیک و اپوکسی بعد از پلی استر انقلابی در اغلب صنایع و دستاوردهای انسان پدید آورد . در این رابطه توصیه میکنم

مقالات

رزین چیست ، چسب رزین چیست و رنگ چیست لگنا را مطالعه فرمائید .

 

خوشبختانه انواع رنگهای اکریلیک بعنوان رنگ پلاستیک در تمام رنگ فروشیها موجود است .

 

رنگ اکریلیک پایه آب میباشد ، به راحتی با آب معمولی رقیق میشود ، سریع خشک شده و فاقد بوی زننده است .

 

این رنگ قابلیت انجام تکنیکهایی بیش از رنگهای رزینی دارد  .

 

از طرفی چون با آب رقیق میشود ، فرصت زمانی بیشتری برای کارکردن نسبت به رزین دارد .

 

اجرای فلوید آرت با رنگ اکریلیک :

 

مشابه برآورد رزین و هاردنر در اینجا نیز برآورد را طبق همان فرمول ولی برای آب محاسبه کنید .

 

فقط چون ریزش بیشتری دارد ضخامت را دو برابر فرض نمائید .

 

البته چون حجم  و مقادیر رنگها بیشتر از رنگهای سازگار با رزین میباشند ، لذا در محاسبه حجم آب آنرا منظور کنید .

 

براساس برنامه و سناریوی خود چند رنگ انتخاب و به مقدار لازم داخل لیوانهای مقوایی بریزید .

 

از حجم آب در نظر گرفته شده روی رنگها ریخته و هم بزنید تا یکدست شوند .

 

غلظت باید در حدی باشد که وقتی با چوب بستنی که آنرا هم میزنید راحت شره مانند ریزش کند .

 

برای سهولت در غلتیدن رنگها روی هم از پورینگ استفاده کنید و به هر لیوان چند قطره اضافه نمائید .

 

اگر قصد سلولی یا میکروبی کردن طرح را دارید به هر لیوان یک قطره روغن سیلیکون بیفزائید .

 

قبل از ریختن ، مجدد محتویات لیوانها را هم بزنید .

 

برای ریختن رنگها روی سطح کار چندین روش وجود دارد که چند مورد از آنها را مختصرا توضیح میدهم .

 

۱ـ همه لیوانها را تبدیل به یک لیوان یا یک ظرف بزرگتر ویا دو لیوان نمائید . بدین صورت که :

 

ابتدا توالی ریختن رنگها را مشخص کنید که کدام رنگ ته لیوان باشد .

 

چون بعدا رنگ ته لیوان رنگیست که روی کار قرار خواهد گرفت . ( رعایت این نکته مهم است ) .

 

پس یک لیوان خالی انتخاب و از هر رنگی به آرامی قطراتی داخل آن بریزید .

 

رنگها که تمام شد مجدد از رنگ اولی قطراتی روی رنگهای داخل لیوان بریزید ، اینکار را تا خالی شدن ، تمام لیوانها

تکرار نمائید .

 

حال شما یک لیوان دارید ، که لایه لایه رنگهای مختلف داخلش قرار دارد .

 

لیوان نباید تکان شدید بخورد یا هم زده شود .

 

حال لیوان را به آرامی بشکل برعکس روی سطح کار قردهید ، و حدود سی ثانیه بعد آنرا بردارید .

 

بدیهیست که محتویات لیوان روی سطح کار پخش میشود .

 

در این مرحله تابلو را برداشته ، در زوایای مختلف بچرخانید تا تمام سصح کار آغشته گردد .

 

سپس در وضعیت تراز قرارش دهید .

 

بعد نقاطی از ضخامت قالب که احتمالآ فاقد رنگ مانده اند را از رنگهای ریخته شده ترمیم سازید .

 

در انتها با فندک حبابهای احتمالی را حذف کنید . و کار را رها سازید ، تا خشک شود .

 

کار بین ۳ تا ۵ ساعت خشک میشود . تمام 

 

توجه :

 

تابلوهای فلوید آرت اکریلیک از شفافیت و مقاومت تابلوهای رزینی برخوردار نیستند .

 

ولی زمانیکه کاملا خشک شدند میتوانید با رزین شفاف بیرنگ یا رنگی (رنگ ترانسیرنت جوهری) آنها را پوشش دهید . که بسیار زیبا

تر خواهند شد . در زیر نمونه هایی از هر دو حالت مشاهده خواهید کرد .

 

 نمونه فلوید آرت اکریلیک بدون پوشش رزینی

 

تابلو فلوید آرت اکریلیکی لگنا

 

نمونه فلوید آرت اکریلیک پوشش داده شده با رزین اپوکسی

 

تابلو فلوید آٰت اکریلیک با پوشش رزین اپوکسی لگنا

 

 

 

تابلو فلوید آرت اکریلیک با پوشش رزین اپوکسی لگنا

 

تابلو نقش سنگ با فلوید آرت ترکیبی لگنا

 

 

ژئود آرت : 

 

در رسوبات اتشفشانی در توده های کوارتز قطعاتی طی میلیونها سال بوجود میآیند .

 

که بواسطه رگه های سنگها و کانیهای اطرافشان از رگه های رنگی چشم نواز و کریستالهای زیبایی برخوردارند .

 

از این قطعات زیورآلات و از انواع مرغوب آنها سنگهای با ارزشی در جواهرسازی استفاده میشود .

 

بدنبال توسعه فلوید آرتهای رزینی ، تکنیکی رواج یافت که ایده طراحی آنها از این پدیده زمین شناسی ناشی شده است .

 

و به آن ژئود آرت میگویند .

 

هنرمندان مبتکر و خلاق ، با  کریستالهای مصنوعی و طبیعی ، اقدام به برجسته سازی روی تابلو ها نموده و با رنگها و خطوط

زیبایی اطراف آنها را تزئین میکنند .

 

اخیرا از این تابلوها در ابعاد مختلف برای دکوراسیون منازل استفاده میشود .

 

از طرفی تابلوهای چشم نظر زیبایی نیز رواج یافته است . 

 

 

ساخت تابلوهای ژئود آرت 

 

این تابلوها در واقع فلوید آرت هستند با کریستالهای بر جسته در ناحیه مرکزی تابلو به اشکال نا منظم .

 

از سنگ ریزه های کوارتز ، سیلیس و خرده شیشه در ساخت تابلو ها استفاده میشود .

 

و با رنگهای خمیری ، جوهری و پودر های رنگی در رزین اپوکسی این تکنیک اجر میشود .

 

با استفاده از رنگهای اکریلیک طراحیهای زیبایی قابل اجراست .

 

همچنین پودرهای اکلیلی طلایی ، نقره ایی و مسی در ترکیب با رزین روی نقاط برجسته تابلو و کناره های آن شاهد خلق آثار زیبایی خواهید شد .

 

نمونه کارهایی از لگنا را در زیر مشاهده میکنید.

 

 

تابلو ژئود آرت لگنا

 

 

تابلو ژئود آرت لگنا

 

 

تابلو چشم نظر لگنا با ژئود آرت لگنا

 

 

تابلو آویز چشم نظر لگنا با ژيود آرت

 

 

 

 

برای آشنایی با روش آموزشی لگنا ، لطفآ به مقاله زیر مراجعه فرمائید .

 

((((((( کلاسهای آموزش عملی و کارگاهی لگنا ))))))) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
فهرست